Historie

Společnost LATECOERE Czech Republic historicky navazuje na firmu Letov, která je nejstarším leteckým výrobcem v České republice - byla založena v roce 1918 Ministerstvem obrany jako podnik na opravu letounů, které československé letectvo získalo po 1. světové válce.

Jako první z mnoha zkonstruovaných a vyrobených strojů vzlétl již v roce 1921 první československý stíhací letoun Letov Š1, zkonstruovaný konstruktérem Aloisem Šmolíkem.

Továrna na letadla

Letov Š1

Alois Šmolík

V průběhu 20. a 30. let firma Letov vyvinula a vyráběla více než 50 typů letadel všech kategorií.

V období po druhé světové válce na počátku 50. let byla v Letově zahájena licenční výroba a montáž křídel a zadních částí trupu sovětských stíhacích letounů MiG-15. Konečná montáž těchto letadel však již probíhala v novém závodě Aero Vodochody. Po MiGu-15 následovala výroba křídel a zadních částí trupu letounů MiG-19 a MiG-21.

Počátkem 60. let zahájil Letov ve spolupráci s Aerem Vodochody vývoj a výrobu křídla a zadní části trupu nového československého cvičného letounu L-29 Delfín. Těchto letadel bylo vyrobeno více než 4000 kusů a Delfín se tak stal nejvíce vyráběným letounem ve své kategorii. Dodnes slouží Delfíny spolehlivě v mnoha letectvech světa.

Na úspěch Delfína navázal počátkem 70. let letoun L-39 Albatros, jehož křídlo a zadní část trupu byly opět vyvinuty a vyráběny v Letově. Albatrosů bylo vyrobeno více než 2500 kusů a byly dodány do mnoha zemí světa. Tyto letouny jsou mimo jiné velmi často využívány významnými předváděcími akrobatickými skupinami jako například francouzský Breitling Jet Team nebo litevská skupina Balic Bees Jet Team. Následně se Letov podílel na vývoji a výrobě letounu L 159 Alca.

Mig 15

L-29 Delfín

L-39

Po politických změnách v Československu a celém bývalém východním bloku na počátku 90. let zahájil Letov úspěšnou spolupráci s německým leteckým průmyslem a od roku 1991 dodával díly a podsestavy nouzových dveří pro letouny Airbus A 321.

V roce 1997 došlo k zásadní restrukturalizaci firmy Letov. Z divize letecké výroby byla vytvořena dceřiná společnost LETOV LETECKÁ VÝROBA a.s., která převzala odpovědnost za výrobní program Airbus A 321.

A321

V roce 2000 se společnost LETOV LETECKÁ VÝROBA stala součástí Groupe LATECOERE s právní subjektivitou jako LETOV LETECKÁ VÝROBA s.r.o.

V letech 2000- 2006 investovala společnost s podporou Groupe LATECOERE významné částky do modernizace výrobních technologií a navýšení výrobních kapacit. Největšími investičními akcemi byla výstavba 3 nových montážních hal, nové linky povrchových ochran, nákup CNC obráběcích strojů, výrobních zařízení pro výrobu dílů z kompozitních materiálů a kontrolní měřící techniky navazující na jednotlivé výrobní procesy.

Ve stejném období vzrostl počet zaměstnanců z 200 na více než 500.

V letech 2006 - 2013 docházelo postupně k dalšímu rozvoji společnosti. Dne 10. 12. 2013 došlo z důvodu zdůraznění významu a vyšší integrace v rámci Groupe LATECOERE k přejmenování společnosti na LATECOERE Czech Republic. Počet zaměstnanců se k poslednímu čtvrtletí roku 2014 zvýšil na 780.



Současnost

V současné době společnost vyrábí a dodává své produkty významným světovým výrobcům letadel a to firmám Airbus, Embraer, Boeing a Dassault.

Část produkce je dodávána k finalizaci do mateřské společnosti sídlící ve francouzském Toulouse a další významná část produkce je dodávána přímo na montážní linky finálním zákazníkům.

Z hlediska struktury výrobních technologií lze hovořit o třech hlavních výrobních úsecích či provozech:

LATECOERE Czech Republic disponuje mnoha pokročilými moderními technologiemi nutnými pro zajištění výroby a technické kontroly produktů s vysokými nároky na přesnost, spolehlivost a bezpečnost, což jsou klíčové předpoklady pro díly a vyšší montážní celky používané v leteckém průmyslu. Všechny výrobní a kontrolní procesy jsou nastaveny striktně dle požadavků finálních zákazníků a jsou těmito zákazníky také kvalifikovány.

Mnohé z tak zvaných Zvláštních procesů jsou povinně certifikovány dle pravidel NADCAP (National Aerospace and Defense Contractors Accreditation Program). Stejně tak je povinně certifikován Systém managementu kvality a to dle standardu AS/EN 9100 vycházejícího z požadavků IAQG (International Aerospace Quality Group).

Společnost v minulosti získala též ocenění v oblasti bezpečnosti práce od Evropské agentury bezpečnost a ochranu zdraví při práci.